Workshops Openingsweek BasiCaire!

basicaire_foto_jaap_reedijk-06457

Het is feest, BasiCaire en RIKARIKA zijn nu officieel geopend aan de Langeweg 1 in Sommelsdijk.

Ter ere daarvan houden wij de komende week verschillende gratis workshops.
U moet zich voor elke workshop wel via info@basicaire.nl opgeven, want de ruimte is beperkt.

Maandag 20 februari om 20:00 uur. Onderwerp: Ademhaling.
Ademen doen we als vanzelf maar niet vanzelfsprekend goed.
Verkeerd ademen kan gevolgen hebben voor verschillende systemen van het lichaam.
Zeker de moeite waard op dit serieus te nemen.

Dinsdag 21 februari om 9:30 uur. Onderwerp: Voeding en spijsvertering.
We eten elke dag, we hebben (als het goed is) elke dag ontlasting, maar beseffen we wat daar tussenin allemaal gebeurd?!
Goed om daar eens met elkaar over door te praten.

Woensdag 22 februari om 20:00 uur. Onderwerp: Bioritme. Slapen en waken.
Wat doen we allemaal zoal in de nacht?
Wat bouwen we op tijdens de dag?
Wat houdt je wakker en wat gebeurt er tijdens de slaap?
Goed om voor deze workshop even wakker te blijven.

Donderdag 23 februari om 20:00 uur. Onderwerp: Ademhaling.
Ademen doen we als vanzelf maar niet vanzelfsprekend goed.
Verkeerd ademen kan gevolgen hebben voor verschillende systemen van het lichaam.
Zeker de moeite waard op dit serieus te nemen.

Vrijdag 24 februari om 9:30 uur. Onderwerp: Vragen stellen.
Het mag over de onderwerpen van hierboven gaan of over gezondheid, bewegen enz.
Alle vragen zijn welkom.
Als ik antwoorden heb, zal ik ze geven.

Dus… geef je op en kom kennis maken en binnen kijken bij BasiCaire. Langeweg 1 Sommelsdijk.


BasiCaire en RikaRika samen onder een dak aan de Langeweg 1 in Sommelsdijk.

basicaire_foto_jaap_reedijk-06466

Wat begon met een kennismaking groeide uit tot grote plannen. Peta Grootenboer van BasiCaire en Marieke Gerards van RikaRika, ontmoetten elkaar bij een gezamenlijke relatie en vonden elkaar in de passie voor mens en gezondheid.
Dat enthousiasme maakte dat ze op zoek gingen naar een samenwerking die ieders expertise nog meer tot bloei zou brengen.

En dat is gelukt!
Los van elkaar, ieder een eigen praktijkruimte, maar verbonden door dezelfde scholing en inzichten willen ze beschikbaar zijn voor mensen die werken aan hun vitaliteit. Mensen die gezondheid een kostbaar bezit vinden, die geloven in ‘Beter worden door jezelf te zijn’. Mensen die het leven een uitdaging vinden en bereid zijn de bestaande paden te verlaten en openstaan voor nieuwe inzichten en nieuwe keuzes. Alles in dienst van gezondheid, fitheid, vitaliteit en kwaliteit.

Week van kennismaking
Peta en Marieke, organiseren een week van kennismaking. Op zaterdag 18 februari zal de officiële opening plaatsvinden. Tussen 10.00-12.00 uur kunt u binnenlopen aan de Langeweg 1 om kennis te maken met Peta en Marieke. Ook is er de mogelijkheid allerlei vragen te stellen.
Die week daarna, van 20 tot en met 24 februari, zullen op verschillende momenten gratis workshops plaatsvinden waar u zich voor kan inschrijven. Onderwerpen die aan bod komen zijn ademhaling, gezondheid, spijsverteringsklachten en slaapproblemen.

Interesse? Schrijf u in via de website, want de ruimte is beperkt. Onderwerpen, data en tijden, vindt u op www.basicaire.nl en www.rikarika.nl. Ons adres is Langeweg 1 in Sommelsdijk.


Vit D3 Noodzaak voor alle dag

Vit D3 Noodzaak

Vitamine D3 25 mcg/1000 IE
In de winter is het op onze breedtegraad niet mogelijk om vitamine D aan te maken uit zonlicht, omdat de UV-straling daarvoor niet voldoende is.
Ook de rest van het jaar is dat lastig. Vitamine D behoort orthomoleculair gezien dan ook tot de basissuppletie: een noodzaak voor alle dag.
Vitamine D vervult een essentiële rol bij het behoud van sterke botten en tanden.
Het verhoogt de opname van kalk in de botten en draagt bij aan normale calciumwaarden in het bloed.
Daarnaast heeft het een positieve invloed op het immuunsysteem, het proces van celvernieuwing en zorgt het voor sterkere spieren en meer spierkracht.
Recente onderzoeken wijzen uit dat vitamine D ook essentieel is voor een goede psychologische functie.
Om de optimale vitamine-D-status van 80 nmol/L te behalen zijn vaak hoge doseringen vitamine D nodig.
Dankzij de kleine, gemakkelijk slikbare capsules is dit product gemakkelijk hoog te doseren. Dus: Gewoon doen. Noodzaak voor alle dag

 

 


Paleo als levensstijl

Paleo groenten en fruit

Mogelijk dat u zich al eens eerder verdiept heeft in het Paleo denken.
Dan heeft u vast een aantal producten die u nu wel gebruikt, gemist.

Er is: Afgekeurde Voeding:
Denk daarbij aan: Zuivel, Frisdrank, Sapjes, Peulvruchten, Granen, Zoute Voeding, Groente met Zetmeel, Energiedrankjes, Snoepgoed.

Gelukkig geven de informatie sites ook een lijst met: Goedgekeurde Voeding:
Vlees,Vis, Groenten, Fruit, Noten, Oliën en Vetten.

In wezen kan ik helemaal achter dit denken staan en er zijn mensen die dit met veel passie, heel consequent doen. Prachtig!
Maar……. Je zal maar zo’n brood liefhebber zijn als ik!
Of zo kunnen genieten van onze eigen verbouwde pieper.
Wat dan?

Volgens mij is het de kunst om allerlei theorie tot je te nemen, ergens echt voor te gaan maar het te doen op een manier waar jij van harte achter staat en wat je dus volhoudt.
Je volledig isoleren van “afgekeurde voeding” maakt dat je er op den duur ook niet meer tegen kan.
In mijn studie zei een van mijn hoofddocenten het zo: Eet af en toe wat “gif”, geniet ervan, maar daarna voorlopig niet meer.
Hij is zelf gek op pizza. Als hij er een eet, neemt hij er een van 60 cm. Het is maar een voorbeeld.

Hou er rekening mee dat er teveel verzet komt in het lichaam en in je denken als de veranderingen te groot zijn.
Begin met iets kleins. De kleinste verandering maakt het grootste verschil.

 


Italië & Kroatië en Paleo Voeding!

paleo, vis met groenten

Net terug van een heerlijke vakantie Italië en Kroatië, ga ik in mijn keuken verder met hun gepikte ideeën.
Want wat hebben wij lekker gegeten deze zomer!
Ik wil dat heerlijke vakantie gevoel nog even vasthouden.

Vorig jaar waren we ook in Kroatië en toen is dit minder goed gelukt.
We troffen restaurants met gillende fast food borden en dat is laatste wat ik wil.

Paleo dieet

Als u al eens over Paleo gehoord heeft, dan komt u het tegen als het Paleo dieet.
Dat is nou jammer. Vanaf nu ga ik verder met het idee dat het een levensstijl is.
Dieeten is hard werken. Vooral eten niet mogen en ander eten juist moeten.
Als er iets niet goed is voor de mens dan is dat “het moeten”.
Dus vergeet het woord dieet. Het gaat om een zelf gekozen levensstijl die heel gezond is en waar je echt fit door wordt!

Paleo, of wel oude steentijd

Het Paleo denken gaat terug in de tijd van onze voorouders, en de gedachte dat deze mensen waarschijnlijk helemaal nog niet zo gek waren.
Paleo komt van het woord Paleolithicum en betekent gewoon de ‘oude steentijd’
Eigenlijk wisten ze niet beter, want ander voedsel was voor hun niet beschikbaar.
Zij aten, wat wij als mensen behoren te eten van moeder natuur.

Waarom is het Paleo eten populair?

Of eigenlijk waarom zou het populair moeten worden in Nederland, aangezien dit in Amerika een enorme opmars heeft gemaakt.
Het is simpel. In het Paleo eten focus je op de kwaliteit van de voeding die je eet, en niet de hoeveelheid.
Dit betekent geen calorieën tellen, geen weegschalen en meer focus op kwaliteitsvoedsel.
Over het algemeen bestaan de maaltijden van het Paleo eten uit vlees / vis, groenten, fruit, noten en zaden.
Opvallend vond ik dat de menukaart in Kroatië veelal bestond uit een basis recept van vis/vlees en groenten.
Daarnaast kon je rijst, aardappels of friet bestellen.
Als je, je hield aan wat er in de eerste instantie geserveerd werd dan zat je dus goed.

We zaten op “een stukje paradijs op aarde”. Ontdekt door onze vrienden.
Het unieke was dat we aan zee zaten.
Begonnen met wat te drinken, daarna wat zwemmen, dan uitgebreid lunchen met het zicht op zee in een verkoelend briesje wat bij 35 graden best lekker is.
We vroegen de ober wat hij ons adviseerde. Hij liep naar de keuken en kwam terug met een enorme vis, zo uit de zee weggehaald. Verser kon het niet.
Ja, maak die maar klaar, we zijn benieuwd.
Het was super. In een grote bak lag vis en groenten die met veel zorg was klaargemaakt.
Alles ging op en we hoefden in de avond niet veel meer te eten.
De verzadiging duurde lang.

 


“Oud Zeer” of “Oude Wonden”

IMG_3517

Wat bepaalt uw leven vandaag?!

Ik hoor mensen zeggen: leef in het nu!
Hoe doe je dat?
Hoe doe je dat als je leven in de historie grote of kleine wonden heeft gegeven?
Hoe doe je dat als je als klein kind niet de zorg gekregen hebt die je nodig had?
Hoe doe je dat als je al vroeg te maken had met een groot verlies?
Hoe doe je dat?

Soms is het goed stil te staan bij de plaatjes uit de historie.
Op welke wijze mogen zij de dag van vandaag bepalen?
Het is heel bijzonder maar eigenlijk ook zo logisch dat lichaam en geest een geheel zijn.
Wat er rond gaat in het brein heeft zijn weerslag op het lichaam en andersom.

Als er veel energie gaat naar die slepende ruzie in de familie, de boosheid, teleurstelling of het verdriet over wat u is aangedaan, enz. enz. dan kan het zijn dat een griep, een blessure of andere lichamelijke klachten zich melden en niet op tijd opgelost worden.

Kijken naar oude wonden is niet makkelijk maar kan zo helend werken.
Erkennen dat hier verbanden liggen, geven nieuwe gezichtspunten op wat er nu aan therapie nodig is.
“Oud Zeer” of “Oude Wonden” ze zijn er, maar…. Wat hebben ze u geleerd, gebracht, opgeleverd, en hoe heeft het u gevormd?
Wilt u het avontuur aangaan om nieuwe inzichten te krijgen?

Wacht niet te lang met hulp vragen, want de vraag blijft: Wat bepaalt uw leven vandaag?


Hart! Kies voor je HART!

hart basicaire

Vorige week ben ik een dag naar school geweest. Heerlijk om weer in het leslokaal te zitten.

Het ging de hele dag over het Hart. De motor om zuinig op te zijn.
Steeds meer mensen gebruiken medicatie voor hartfalen.
Bloeddruk verlagende medicatie.
Cholesterol verlagende medicatie.
Bètablokkers. Bloedverdunners.
Zodra er iets met hart en bloedvaten gebeurd moet de medische wereld wel reageren.
Want….. verhoogde/verstoorde waardes betekent serieus gevaar.
Waar we als we gezond zijn niet aan denken is, dat al deze middelen bijwerkingen hebben dat ons leven kan beïnvloeden.
Daarom nu een oproep om preventief goed te zorgen voor hart en bloedvaten: Kies voor je HART!
Voeding kan veel doen. Dit in uw voordeel en in uw nadeel.
Zet voeding in voor het voordeel en laat wat nadelig is.
Voedingssupplementen kunnen bijdragen aan een normale werking van: het hart, vorming van rode bloedcellen en bloedstolling.
Dat is goed nieuws toch!
Er is nog veel meer over te vertellen.
Als u te maken heeft met hartfalen, geef niet op om ook voeding en eventueel voedingssupplementen in te zetten voor uw gezondheid.
Bij productinformatie ziet u een nieuw middel: Cardionyl.
Voor meer informatie neem contact op: 06-53875162


Angst beschermt en angst beperkt

Schermafbeelding 2015-03-20 om 20.11.03

Angst voor grote hoogte heeft een beschermende functie.
Bang zijn voor slangen, bang zijn voor nieuwe dingen, bang zijn voor….. noem maar op.
We mogen er blij mee zijn want het beschermt ons. Het is functioneel.
Als angst TE wordt, is het vaak niet meer functioneel. Het beperkt je dan op een manier die niet meer prettig is.
Angst is een prachtig systeem dat geheel onbewust reageert op gevaar en zo het hele lichaam aanstuurt.
Het maakt ons klaar om te vechten of te vluchten. Het wordt een probleem als het gevaar niet echt gevaarlijk is.
Of als een paar keer per dag het lichaam zich klaar maakt om te vluchten of te vechten, terwijl “het gevaar” je baas of je omstandigheden zijn. Vermijding of ontwijking zijn een mogelijkheid om angst uit de weg te gaan.
Helaas kunnen we angstige zaken niet altijd ontwijken.
Opnieuw of anders leren omgaan met angst is een hele uitdaging, maar zeker de moeite waard.


Overgewicht en voedingsvragen

Overgewicht en voedingsvragen

In de historie waren wij jagers – verzamelaars.
Nu hoeven we niet meer te jagen: de winkel is dichtbij en de koelkast is 5 meter bij ons vandaan.
Verzamelen doen we nog steeds en dit met grote hoeveelheden.
De inspanning die nodig is voor het verzamelen, is minimaal. Misschien zijn de volle tassen naar binnen dragen, het meest intensief.
Wie het diëten zat is, maar verder wil met een leefstijl die dichterbij onze oorsprong ligt, kiest naar mijn idee een succesvolle weg.
Hoe? Dit is soms niet eenvoudig maar wel effectief.
De kleinste verandering maakt een groot verschil. Daarom is het te overzien. Daarom is het moeite waard om je erin te verdiepen.
Stop met diëten. Start met gezonde voeding. Een juiste maaltijd frequentie en een gezonde manier van denken. Want…… er gebeurt veel in het hoofd, dat invloed heeft op het eetgedrag.

 


Allergie Help het wordt voorjaar

allergie

Over het algemeen zijn we allemaal blij met de komst van het voorjaar. De knoppen aan de bomen, het uitlopen van het groen, de winter is voorbij.
Dit gevoel van vreugde wordt soms overschaduwd door een allergie. Jeukende ogen, loopneus, benauwd gevoel, of niet kunnen stoppen met niezen. Kennelijk gebeurt er iets in het lichaam wat nare klachten geeft en je wordt er moe van. Allergisch zijn voor boompollen en gras beperkt zich nog tot de seizoenen. Koemelkallergie of andere intoleranties zijn er het hele jaar.
Waarom kunnen we niet tegen deze stoffen? Dit is best een ingewikkeld verhaal en heeft te maken met het immuunsysteem. Ons immuunsysteem heeft barrières, die er voor moeten zorgen dat de goede stoffen binnenkomen en het kwade buiten blijven. Bij een allergie faalt de barrière van het immuunsysteem, want er komt een “kwade stof” binnen.
Herstel van barrières is vaak een lange weg. Maar wel een succesvolle weg. Door voeding, probiotica en andere supplementen is er herstel mogelijk.